Διαψεύδει το υπουργείο Δικαιοσύνης τα περί στέρησης εκπαιδευτικών αδειών από κρατούμενο

Το υπουργείο Δικαιοσύνης διαψεύδει τα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για στέρηση εκπαιδευτικών αδειών από κρατούμενο. Μιλά για παραπληροφόρηση, ξεκαθαρίζει ότι το θέμα είναι υπόθεση της δικαιοσύνης και όχι του υπουργείου και σε ό,τι αφορά την προσωπικότητα του εν λόγω κρατούμενου δεν παραλείπει να επισημάνει σε σχετική ανακοίνωση ότι:

Α) Είχε αποφυλακιστεί κατά το παρελθόν με υφ’ όρον απόλυση την οποία και παραβίασε, καθώς συνέχισε την εγκληματική του δράση, τελώντας νέο κακούργημα (ένοπλη ληστεία).

Β) Επιπλέον, ο ίδιος  κρατούμενος έλαβε κατά το παρελθόν τακτική άδεια την οποία επίσης παραβίασε, καθώς δεν επέστρεψε στη φυλακή.

Γ) Κατά την κράτησή του έχει τελέσει και πειθαρχικά παραπτώματα.

Ειδικότερα, με σημερινή του ανακοίνωση το υπουργείο Δικαιοσύνης αναφέρει ότι:

«Σε σχέση με το αίτημα εκπαιδευτικής άδειας καταδίκου για ληστείες και άλλα εγκλήματα Β.Δ. και την ενορχηστρωμένη εκστρατεία παραπληροφόρησης αντιπολιτευόμενων εφημερίδων, οι οποίες δε χάνουν ευκαιρία κατά τα άλλα να ξιφουλκούν κατά των αποσυμφορητικών νόμων για τις φυλακές, το Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων διευκρινίζει τα ακόλουθα:

Η εκπαίδευση, σ’ όλες τις βαθμίδες, έχει αναχθεί τα τελευταία τρία χρόνια σε βασικό εργαλείο της σωφρονιστικής πολιτικής. Η πολιτική αυτή, που επιστεγάστηκε με τον πρόσφατο νόμο 4521/2018 (άρθρο 31), συμβάλλει στη βελτίωση των συνθηκών κράτησης σ’ όλη την Ελλάδα και έχει βοηθήσει εκατοντάδες κρατουμένους στην προσπάθειά τους για επανένταξη.

Γι’ αυτό ο κρατούμενος Β.Δ. διευκολύνθηκε με κάθε μέσο και με μεγάλες προσπάθειες των υπηρεσιών και των σωφρονιστικών υπαλλήλων ώστε να ολοκληρώσει το σχολείο να δώσει εξετάσεις και να πετύχει την εισαγωγή του σε ΑΕΙ. Γι’ αυτό μετήχθη στη φυλακή Κορυδαλλού, ώστε να διευκολυνθεί στις σπουδές του και πράγματι του εξασφαλίστηκε, όπως και σε πολλούς ακόμα κρατουμένους η δυνατότητα στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση.

Το αίτημά του για εκπαιδευτική άδεια απερρίφθη από το Πειθαρχικό συμβούλιο της φυλακής, καθώς η φοίτησή του είναι δυνατή εξ’ αποστάσεως ενώ οι σπουδές στο συγκεκριμένο τμήμα δεν απαιτούν φυσική παρουσία. Απόδειξη αυτού αποτελεί η επιτυχία του στα μαθήματα του 1ου εξαμήνου. Η φοίτησή του, λοιπόν, είναι εξασφαλισμένη. Όμως η εκπαίδευση δεν μπορεί να είναι το πρόσχημα για προνομιακή μεταχείριση.

Κατά το νόμο η συνδρομή των τυπικών προϋποθέσεων δεν σημαίνει ότι ο κρατούμενος αυτοδικαίως δικαιούται εκπαιδευτική άδεια, καθώς συνεκτιμώνται πολλά επιπλέον στοιχεία, μεταξύ των οποίων είναι και η προσδοκία για καλή χρήση της άδειας. Προϋπόθεση της άδειας αποτελεί η εμπιστοσύνη που μπορεί να δείξει η πολιτεία στον καταδικασμένο ότι θα επιστρέψει στη φυλακή και ότι δεν θα τελέσει νέα εγκλήματα. Η επίδοση στα μαθήματα προφανώς και δεν είναι από μόνη της επαρκής εγγύηση γι’ αυτό. Όλες οι περιπτώσεις κρατουμένων, εξάλλου, δεν είναι ίδιες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κρατούμενος Β.Δ.: Α) Είχε αποφυλακιστεί κατά το παρελθόν με υφ’ όρον απόλυση την οποία και παραβίασε, καθώς συνέχισε την εγκληματική του δράση, τελώντας νέο κακούργημα (ένοπλη ληστεία). Β) Επιπλέον, ο ίδιος  κρατούμενος έλαβε κατά το παρελθόν τακτική άδεια την οποία επίσης παραβίασε, καθώς δεν επέστρεψε στη φυλακή. Γ) Κατά την κράτησή του έχει τελέσει και πειθαρχικά παραπτώματα.

Τέλος, η υπόθεση μετά από προσφυγή του κρατουμένου είναι στα χέρια της δικαιοσύνης. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης, όπως ξεκάθαρα ορίζει ο Σωφρονι­στικός Κώδικας, δεν έχει καμία αρμοδιότητα παρέμβασης στο θέμα. Η προστασία της ζωής βέβαια αποτελεί σε κάθε περίπτωση ύψιστο αγαθό που θα προστατευθεί με κάθε τρόπο, στο πλαίσιο του νόμου».