Η Πυροσβεστική εκπέμπει SOS λόγω ελλείψεων

Του Θ. Παπαδόπουλου

Η Πυροσβεστική εκπέμπει sos λόγω ελλείψεων! Με αρκετά λειτουργικά προβλήματα ετοιμάζονται να μπουν στη μάχη με τις φλόγες για ακόμη ένα καλοκαίρι χιλιάδες πυροσβέστες σε όλη τη χώρα.

Επίγεια και εναέρια μέσα γερασμένα, εκατοντάδες πυροσβεστικά οχήματα ακινητοποιημένα επειδή δεν έχουν λάστιχα, προσωπικό δίχως ατομικό εξοπλισμό είναι μερικά μόνο από όσα απίστευτα και όμως ελληνικά συμβαίνουν εν μέσω της αντιπυρικής περιόδου η οποία έχει ξεκινήσει επίσημα εδώ και μερικές εβδομάδες.

Πυροσβέστες οι οποίοι εδώ και χρόνια δίνουν τη μάχη της κατάσβεσης κάτω από αντίξοες συνθήκες μιλούν στην Politik για τις αντίξοες συνθήκες που αντιμετωπίζουν στην εκτέλεση των καθηκόντων τους, ζητώντας από την πολιτεία -έστω και την ύστατη στιγμή- να πράξει τα αυτονόητα. Είναι οι αφανείς ώρες των πύρινων μετώπων, οι άνθρωποι που κάθε καλοκαίρι με κίνδυνο της ζωής τους επιχειρούν κάτω από αντίξοες συνθήκες να σώσουν περιουσίες και χιλιάδες στρέμματα δασικών εκτάσεων.

Ένα από τα πλέον σημαντικά προβλήματα που τους απασχολεί αφορά στον στόλο των πυροσβεστικών οχημάτων. Στην πλειοψηφία τους, όπως καταγγέλλουν οι πυροσβέστες,  είναι γερασμένα και… απαρχαιωμένα. Σήμερα η Πυροσβεστική Υπηρεσία διαθέτει περί τα 3.000 οχήματα. Από αυτά το 40% είναι ηλικίας μέχρι 13 χρόνων, το 25% από 15 έως 25 χρόνων και το 15% από 20 – 30 χρόνων. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι «κουβαλούν» πραγματικό χρόνο μάχιμης υπηρεσίας αρκετών ετών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη φθορά τους.  Είναι χαρακτηριστικό ότι τα οχήματα αυτά καλούνται να διεκπεραιώσουν το επιχειρησιακό τους έργο κάτω από αντίξοες συνθήκες. Πολλά από αυτά δε, έχουν «γράψει» χιλιόμετρα σε δύσβατες περιοχές όπου εκδηλώνονται κατά καιρούς πυρκαγιές, ενώ επιβαρύνονται και από τα μεγάλα χρονικά διαστήματα στατικής εργασίας.

«Αυτή τη στιγμή έχουμε να κάνουμε με έναν γερασμένο στόλο οχημάτων με τα προβλήματα να είναι ακόμη μεγαλύτερα στην Αθήνα» αναφέρει στην Politik ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πυροσβεστών Δημήτρης Σταθόπουλος.

Αυτό δεν είναι όμως το μοναδικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι πυροσβέστες. Ένας μεγάλος αριθμός οχημάτων βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε ακινησία εξαιτίας διαφόρων προβλημάτων, όπως είναι για παράδειγμα τα φθαρμένα ελαστικά ή η απουσία κάποιου άλλου ανταλλακτικού. Το πιο ανησυχητικό είναι ότι τα πυροσβεστικά αυτοκίνητα μπορεί να παραμείνουν ακινητοποιημένα ακόμη και έως έξι μήνες, διάστημα το οποίο θεωρείται ιδιαίτερα μεγάλο για τις επιχειρησιακές ανάγκες της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.  Ειδικά τα ελαστικά είναι ίσως ένα από τα σημαντικότερα ζητούμενα για τα οχήματα της Πυροσβεστικής, το οποίο χρήζει άμεσης διευθέτησης.

«Το 15% των οχημάτων είναι μόνιμα ακινητοποιημένα για διάφορους λόγους, όπως για παράδειγμα η έλλειψη ελαστικών ή ανταλλακτικών» τονίζει χαρακτηριστικά στην Politik ο κ. Σταθόπουλος.

Επιπλέον, ποσοστό 15% από τα συνολικά 3.000 πυροσβεστικά οχήματα μπαινοβγαίνει διαρκώς στα συνεργεία εξαιτίας διαφόρων προβλημάτων, με αποτέλεσμα να προστίθενται σε εκείνα που δεν είναι διαθέσιμα για αξιοποίηση και συμμετοχή σε επιχειρήσεις πυρόσβεσης. Να σημειωθεί ότι από το σύνολο των οχημάτων τα 1.750 οχήματα είναι υδροφόρες, τα 1.000 είναι βοηθητικά οχήματα, ενώ ακόμη 280 είναι τα λεγόμενα ειδικά οχήματα.

Ελλείψεις σε πυροσβεστικά αεροσκάφη

Αντίστοιχες ελλείψεις αλλά και προβλήματα καταγράφονται και στα εναέρια μέσα πυρόσβεσης. Η Ελλάδα διαθέτει συνολικά 15 εναέρια μέσα πυρόσβεσης τύπου  Canadair CL-415 και  Canadair CL-215. Πρόκειται για γερασμένα αεροσκάφη τα οποία χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1970.  Από το σύνολο των παραπάνω, σύμφωνα με πληροφορίες, έτοιμα να ριχτούν στη μάχη με τις φλόγες είναι 4 έως 6, ενώ εκτιμάται ότι ο αριθμός τους θα αυξηθεί σε 8. Το μόνο ευχάριστο είναι ότι διατέθηκαν τα κονδύλια που ήταν απαραίτητα ώστε να συντηρηθούν ορισμένοι κινητήρες Canadair, εξέλιξη η οποία «γεννά» αισιοδοξία ότι αξιόμαχα θα είναι όσο το δυνατόν περισσότερα τους επόμενους μήνες. Ήδη έχουν αποσταλεί για συντήρηση στις ΗΠΑ περί τους 12 κινητήρες και έχουν επιστρέψει μέχρι στιγμής οι 4. Σύμφωνα με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό από το σύνολο των αεροσκαφών τα δύο θα εγκατασταθούν στη Σάμο, ακόμη δύο στην Ελευσίνα και το Άκτιο, δύο στη Θεσσαλονίκη και δύο στην Αθήνα. Η αλήθεια είναι βέβαια ότι όταν διαθέτεις 15 αεροσκάφη στόλο δεν θεωρείται και μεγάλη επιτυχία να πετούν τα έξι, ωστόσο είναι μια πραγματικότητα η οποία ενδεχομένως θα βελτιωθεί κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Εθελοντές χωρίς ατομικά μέσα προστασίας

Την ίδια ώρα μεγάλα είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και οι εθελοντές πυροσβέστες. Πρόκειται για πολίτες οι οποίοι έχουν εκπαιδευτεί από την Πυροσβεστική Υπηρεσία και παρέχουν εθελοντικά τις υπηρεσίες τους σε ετήσια βάση. Ειδικά το καλοκαίρι που οι απαιτήσεις πολλαπλασιάζονται αποτελούν σημαντική χείρα βοηθείας στο έργο της πυρόσβεσης. Παρόλα αυτά δεν είναι λίγα τα προβλήματα με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι συγκεκριμένοι δεν διαθέτουν τα στοιχειώδη μέσα ατομικής προστασίας, δηλαδή κράνη, μπότες, γάντια κτλ, τα οποία θεωρούνται και είναι απαραίτητα για τη μάχη με τις φλόγες.  Με βάση το νόμο 4029/2011 η ελληνική πολιτεία υποχρεούται να παράσχει τον ατομικό εξοπλισμό προς στους εθελοντές πυροσβέστες. Όμως μέχρι και σήμερα δεν έχει υπογραφεί η αντίστοιχη ΚΥΑ με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να πληρώνουν με δικά τους χρήματα για την αγορά τους.

«Είναι πρωτόγνωρο άνθρωποι να θέλουν να προσφέρουν και να μην υποστηρίζονται σε αυτή τους την προσπάθεια» επισημαίνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος Σεραφείμ Τσιουγκρής. Με την εμπειρία, μάλιστα 18 χρόνων, υπογραμμίζει ότι οι εθελοντές αναγκάζονται να καταβάλλουν από την τσέπη τους το κόστος για την απόκτηση του εξοπλισμού το οποίο ανέρχεται σε 1.500 ευρώ για κάθε άτομο.

«Ένας εθελοντής δεν θα μπορεί να επιχειρήσει από τη στιγμή που δεν έχει όλα τα μέσα ατομικής προστασίας» σημειώνει ο ίδιος και συμπληρώνει: «Δεν μπορεί να “χάνεται” έμψυχο δυναμικό και εκπαιδευμένο ειδικά το καλοκαίρι όπου είναι απαραίτητο σε μεγάλης έκτασης πυρκαγιές».

Να σημειωθεί ότι όλα τα παραπάνω προβλήματα έχουν τεθεί υπ’ όψιν της πολιτείας και έχουν δοθεί υποσχέσεις ότι θα λυθούν. Ωστόσο προς το παρόν παραμένουν λόγια τα οποία δεν γίνονται πράξεις, με βολική δικαιολογία την οικονομική κρίση.

«Το καλοκαίρι ξεκίνησε νωρίς»

Το ερώτημα πλέον που τίθεται είναι πώς θα κινηθεί το φετινό καλοκαίρι δεδομένων των προβλημάτων που αντιμετωπίζει το Πυροσβεστικό Σώμα και με βάση το ότι οι πυρκαγιές ξεκίνησαν αρκετά νωρίς. Μόνο τον περασμένο Μάρτιο εκδηλώθηκαν 532 σε όλη τη χώρα ενώ τον Απρίλιο 396, με αποτέλεσμα να καούν περίπου 90 στρέμματα δασικής έκτασης.

«Εμείς αυτό που φοβόμαστε είναι μια παρατεταμένη περίοδος υψηλών θερμοκρασιών που θα ακολουθήσουν ισχυροί άνεμοι και θα κάνει το έργο της κατάσβεσης ακόμη μεγαλύτερο» σημειώνει στην Politik ο κ. Σταθόπουλος. Απευθύνει μάλιστα έκκληση στους πολίτες να είναι αρκετά προσεκτικοί και όχι αδιάφοροι όταν συναντούν ενδείξεις πυρκαγιάς. Άλλωστε δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου φωτιές θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί ή περιοριστεί εάν οι πολίτες δεν γυρνούσαν την πλάτη.

«Θέλω να κάνω μία έκκληση προς τους πολίτες προκειμένου να μην είναι αδιάφοροι ειδικά στις μικρές πυρκαγιές. Είναι πολύ σημαντική η συμμετοχή τους στην έναρξη της πυρκαγιάς, ενώ κάποια στιγμή καλό θα είναι να ξεκινήσει μία προληπτική πυροπροστασία από το σχολείο ώστε να μάθουν τα παιδιά μας να “αγαπούν” τη φωτιά γιατί όπως λέμε και εμείς μόνο όταν “αγαπάς” τη φωτιά μπορείς να τη σβήσεις».

Από την πλευρά του ο κ. Τσιουγκρής σημειώνει χαρακτηριστικά: «Το καλοκαίρι φέτος ξεκίνησε νωρίς. Ήδη είχαμε εκδήλωση μεγάλων πυρκαγιών στη Δυτική Ελλάδα, κάτι που προκαλεί εύλογη ανησυχία. Εάν βοηθήσει ο καιρός και ο Θεός θα πάμε καλά».

 


Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Politik την Παρασκευή 25 Μαΐου 2018