Περιβαλλοντική «βόμβα» στο Πέραμα με ανοχή Κουρουμπλή

Του Θόδωρου Παπαδόπουλου

Περιβαλλοντική “βόμβα” στο Πέραμα με την ανοχή Κουρουμπλή! Στα ανοικτά του Περάματος παραμένει εδώ και έξι μήνες το δεξαμενόπλοιο «Λασσαία», το οποίο είχε προχωρήσει στην απάντληση των πετρελαιοειδών από το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη».

Στο πλοίο εξακολουθούν να παραμένουν 750 κυβικά πετρελαιοειδών με αποτέλεσμα να έχει μετατραπεί σε μια διαρκή περιβαλλοντική βόμβα για την περιοχή. Σύμφωνα με πληροφορίες του politik.gr, μόλις πριν από μερικές μέρες ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής προέβη στις απαραίτητες ενέργειες και τις επόμενες ημέρες θα προχωρήσουν οι διαδικασίες για την απομάκρυνση του προϊόντος απάντλησης από τις δεξαμενές του πλοίου.

Το «Αγία Ζώνη» είχε βυθιστεί τον περασμένο Σεπτέμβρη νοτιοδυτικά της νησίδας Αταλάντης στο Σαρωνικό από αδιευκρίνιστη μέχρι στιγμής αιτία, φορτωμένο με 2.570 τόνους καύσιμα. Το αποτέλεσμα ήταν να προκληθεί μεγάλη ρύπανση στις περιοχές του Σαρωνικού με τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή να βρίσκεται κυριολεκτικά στο μάτι του κυκλώνα εξαιτίας της επικοινωνιακής διαχείρισης της κρίσης, προκαλώντας δυσαρέσκεια στο Μέγαρο Μαξίμου.

Σύμφωνα με πληροφορίες του politik.gr, προκειμένου να ξεκινήσουν οι διαδικασίες έπρεπε να ενεργοποιηθεί η Κοινή Υπουργική απόφαση 8111.1/41/2009. Το άρθρο 17 της ΚΥΑ ορίζει ρητά ότι  «Πετρελαιοειδή (κατάλοιπα ή μίγματα ή καύσιμα ή φορτίο) εγκαταλελειμμένων, παροπλισμένων, υπό νομικό περιορισμό πλοίων τα οποία λόγω της κατάστασης των ρυπαίνουν ή διαπιστώνεται  πρόδηλος και επικείμενος  κίνδυνος πρόκλησης ρύπανσης, απομακρύνονται με εντολή της αρμοδίας Λιμενικής Αρχής με τον πλέον πρόσφορο τρόπο και διατίθενται  στην πλησιέστερη λιμενική εγκατάσταση παραλαβής και εφόσον υπάρχει αδυναμία, παραλαμβάνονται από άλλη κατάλληλη εγκατάσταση που καθορίζεται από την Λιμενική Αρχή».

Περιβαλλοντική βόμβα στο Πέραμα με ανοχή Κουρουμπλή

Κάτι τέτοιο όμως μέχρι και πριν από λίγες ημέρες, σύμφωνα με πληροφορίες του politik.gr δεν είχε συμβεί. Με αποτέλεσμα να μην προχωρούν οι διαδικασίες απάντλησης του φορτίου από το πλοίο. Το ερώτημα βέβαια που τίθεται είναι γιατί καθυστέρηση τόσο πολύ η υπογραφή της συγκεκριμένης ΚΥΑ, με αποτέλεσμα να εγκυμονείται κίνδυνος νέας περιβαλλοντικής μόλυνσης στην περιοχή. Παρά το γεγονός ότι η νομοθεσία ορίζει ρητά τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν σε τέτοιες περιπτώσεις.

Περιμένοντας μια υπογραφή

Την υπογραφή του κ. Κουρουμπλή είχε ζητήσει στις αρχές Μαρτίου σύμφωνα με πληροφορίες του politik.gr o λιμενάρχης Πειραιά, Ανδρέας Θεοφίλου. Είχε προηγηθεί σχετική εντολή από την Προϊσταμένη της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Πειραιά, Ειρήνη Τζίβα. Στην εντολή της η Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά επίσειε μεταξύ άλλων τους κινδύνους που εγκυμονούσε για το περιβάλλον η παραμονή του προϊόντος απάντλησης στο «Λασσαία», καθώς υφίστατο κίνδυνος να προκληθεί νέα περιβαλλοντική ζημία. Πιο αναλυτικά σε έγγραφο που απέστειλε στις 2 Μαρτίου προς το Λιμενάρχη Πειραιά ανέφερε χαρακτηριστικά ότι η παραμονή του προϊόντος απάντλησης στο «Λασσαία» «εγκυμονεί κινδύνους πιθανής νέας περιβαλλοντικής ζημίας αλλά ενδεχομένως και ασφάλειας κατά τη ναυσιπλοΐα δεδομένου ότι το σκάφος έχει καταστεί μη αξιόπλοο με αποτέλεσμα να υφίσταται πρόδηλος και επικείμενος κίνδυνος πρόκλησης ρύπανσης».

Το ίδιο επισημαίνονταν μεταξύ άλλων σε έγγραφο που απέστειλαν οι Λιμενικές υπηρεσίες προς την εταιρεία Fos Petroleum SA, συμφερόντων Θεόδωρου Κουντούρη πριν από περίπου τρεις εβδομάδες. Το έγγραφο εστάλη στις 18 Φεβρουαρίου και ανέφερε μεταξύ άλλων:

Περιβαλλοντική «βόμβα» στο Πέραμα με ανοχή Κουρουμπλή

«…Σε εκτέλεση σχετικού του οποίου είστε αποδέκτες και συνεκτιμώντας ότι την παρούσα χρονική στιγμή παραμένουν εντός εν θέματι ποσότητες πετρελαιοειδών απάντλησης από τις δεξαμενές του φορτίου από Δ/Ξ Αγία Ζώνη παράλληλα με το ενδεχόμενο – λόγω τρέχουσας χειμερινής περιόδου – επικράτησης δυσμενών καιρικών συνθηκών οποίες προφανώς δημιουργήσουν προβλήματα στον ελλιμενισμό εν λόγω πλοίου ως αφορώντας την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ενδεχόμενα στη ρύπανση του θαλάσσιου περιβάλλοντος, τάσσουμε εικοσιτετράωρη προθεσμία (24ωρη) για την υλοποίηση των οριζομένων στο υπόψη σχετικό…». Το έγγραφο κοινοποιούνταν μεταξύ άλλων στην Εισαγγελία Πειραιά, το γραφείο του υπουργού Ναυτιλίας, Παναγιώτη Κουρουμπλή, τη Γενική Επιθεωρήτρια Δημόσιας Διοίκησης, κτλ.

Άγνωστα ακόμη τα αίτια βύθισης του «Αγία Ζώνη»

Να σημειωθεί ότι αν και έχουν περάσει έξι μήνες από το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» και ενώ το πλοίο βρίσκεται σε ναυπηγείο στη Σαλαμίνα ακόμη δεν έχουν γίνει γνωστά τα ακριβή αίτια της βύθισής του. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και σήμερα δεν έχει γίνει ο δεξαμενισμός του πλοίου και η επιθεώρησή του με αποτέλεσμα με αποτέλεσμα οι επιθεωρητές που έχουν οριστεί από τις αρμόδιες αρχές να μην μπορούν κάνουν καμία πραγματογνωμοσύνη. Παρά το γεγονός ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει ζητήσει να αναλάβει το κόστος δεξαμενισμού του πλοίου, όπως δήλωσε πρόσφατα στο tovima.gr, η συνήγορος της πλοιοκτήτριας εταιρείας κυρία Χριστίνα Σφαέλου.