Πόσο νερό πρέπει να πίνουμε κάθε μέρα

Το νερό είναι απαραίτητο για τη ζωή, λένε οι ειδικοί, και η αφυδάτωση έχει σίγουρα αρνητικές συνέπειες.  Αλλά υπάρχουν επίσης πολλές παρανοήσεις γύρω από αυτό, όπως για παράδειγμα η ιδέα ότι πρέπει να πίνουμε νερό όλη την ημέρα! Πόσο νερό πρέπει να πίνουμε τελικά κάθε μέρα;

Είναι μια απλή ερώτηση χωρίς εύκολες απαντήσεις. Μέχρι σήμερα, πολυάριθμες μελέτες δίνουν διαφορετικές εκδοχές, αλλά στην πραγματικότητα, οι ανάγκες μας εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της κατάστασης της υγείας, του φύλου και της ηλικίας, του πόσο δραστήριοι είμαστε και πού ζούμε.

Μύθος ή αλήθεια τα 8-10 ποτήρια την ημέρα

Τα 8-10 ποτήρια νερό που πιστεύουμε ότι πρέπει να πίνουμε την ημέρα είναι, σύμφωνα με τους ειδικούς, μύθος. Μάλιστα, μια ανακοίνωση του Ινστιτούτου Ιατρικής της Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ πριν από 6 χρόνια ανέτρεπε την αντίληψη αυτή. Οι ανάγκες κάθε ανθρώπου είναι εξατομικευμένες και εξαρτώνται από διάφορους παράγοντες. Ο οργανισμός είναι αυτός που μας καθοδηγεί, στέλνοντάς μας το μήνυμα της δίψας.  Ωστόσο, πρέπει να πίνουμε τόσο νερό όσο απαιτείται προκειμένου να αποβάλλουμε τουλάχιστον μισό λίτρο ούρα την ημέρα, για να μπορέσουν να αποβληθούν οι άχρηστες ουσίες από τον οργανισμό μας.

Η αλήθεια είναι τα κύτταρα μας χρειάζονται νερό για να λειτουργήσουν και έρευνες έχουν συνδέσει την αφυδάτωση με πονοκεφάλους, ζάλη και λήθαργο, μειώσεις της βραχυπρόθεσμης μνήμης, της αποτελεσματικότητας στην επίλυση μαθηματικών προβλημάτων και άλλων γνωστικών λειτουργιών, ιδιαίτερα μετά από μια απώλεια πάνω από 2% του σωματικού βάρους λόγω απώλειας υγρών.

Ποιοι πρέπει να πίνουν περισσότερο νερό

Τα παιδιά, τα άτομα με έντονη σωματική δραστηριότητα, όσοι εκτίθενται σε υψηλές θερμοκρασίες ή ακολουθούν δίαιτα πλούσια σε φυτικές ίνες (κατά της δυσκοιλιότητας), αλλά και αυτοί που έχουν πυρετό, διάρροια ή εμετούς, εμφανίζουν μεγαλύτερες ανάγκες σε υγρά. Επιπλέον, άτομα με ευαισθησία στη δημιουργία λίθων στα νεφρά (π.χ. όσοι έχουν παρουσιάσει κολικό νεφρού, έχουν βγάλει κάποια πέτρα ή έχουν σχετικό ιστορικό) πρέπει να ενυδατώνουν επαρκώς τον οργανισμό τους, όχι μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας αλλά και της νύχτας. Σε κάθε περίπτωση, ο μηχανισμός της δίψας μάς καθοδηγεί σχετικά με το πόσο νερό χρειαζόμαστε.

Κινδυνεύουμε από την υπερβολική κατανάλωσή του

Ένας υγιής άνθρωπος δεν αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα, αφού ο οργανισμός έχει την ικανότητα να αποβάλλει την περίσσεια των υγρών που προσλαμβάνει. Στην περίπτωση, όμως, ασθενών με υπέρταση, καρδιακή, αναπνευστική ή χρόνια νεφρική ανεπάρκεια, η περίσσεια των υγρών που προσλαμβάνει ο οργανισμός μπορεί να είναι μεγαλύτερη από αυτήν που μπορεί να αποβάλλει, και έτσι να επιδεινωθεί η κατάσταση της υγείας τους. Το νερό στην πιο ακραία μορφή υπερκατανάλωσής του μπορεί να γίνει ακόμα και τοξικό για τον οργανισμό. Ωστόσο, τέτοια φαινόμενα έχουν παρατηρηθεί σπάνια, και κυρίως σε ανθρώπους που υπέφεραν από ψυχογενή πολυδιψία και από αθλητές που κατανάλωναν ιδιαίτερα μεγάλες ποσότητες νερού.

Τους καλοκαιρινούς μήνες, που η θερμοκρασία ανεβαίνει, ο οργανισμός χάνει περισσότερα υγρά και αυξάνονται οι ανάγκες του για ενυδάτωση. Ξεδιψάστε, λοιπόν, πίνοντας νερό άφοβα, αφού -εκτός των άλλων- έχει και μηδενικές θερμίδες!