Υπό διάλυση αστυνομία και πυροσβεστική…

Του Αντώνη Τσολναρά
Εικόνα διάλυσης παρουσιάζουν νευραλγικές κρατικές υπηρεσίες όπως είναι η Αστυνομία και η Πυροσβεστική, σε ότι αφορά τον στόλο των οχημάτων τους.

Δεκάδες οχήματα βρίσκονται παροπλισμένα, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις το προσωπικό δεν διαθέτει καν τον απαραίτητο εξοπλισμό προκειμένου να επιτελέσει το καθήκον του, που είναι η ασφάλεια των πολιτών. Την ίδια ώρα, αρκετοί ένστολοι αναγκάζονται να καταβάλλουν από την τσέπη τους χρήματα προκειμένου είτε να προμηθευτούν τον απαραίτητο εξοπλισμό, είτε ακόμη και να επισκευάσουν ζημιές σε κρατικά οχήματα, ενώ σημαντικά προβλήματα δημιουργούνται και στην εύρυθμη λειτουργία των παραπάνω υπηρεσιών λόγω και της υποστελέχωσης. Έτσι, γίνονται εύκολα αντιληπτές σε όλους οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν πυροσβέστες και αστυνομικοί στην επιτέλεση των καθηκόντων τους, με την ελληνική πολιτεία να είναι προκλητικά απούσα.

Ένα από τα βασικά μειονεκτήματα που παρουσιάζει ο υλικοτεχνικός εξοπλισμός της ΕΛ.ΑΣ είναι η παλαιότητα της μεγάλης πλειοψηφίας των οχημάτων που διαθέτει. Πρόκειται για αυτοκίνητα τα οποία αποκτήθηκαν πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 με αποτέλεσμα σήμερα να είναι ηλικίας 15 – 17 χρόνων και να έχουν διανύσει εκατομμύρια χιλιόμετρα για τις επιχειρησιακές ανάγκες της Αστυνομίας. Αντιλαμβάνεται κανείς τις καθημερινές δυσκολίες με τις οποίες βρίσκονται αντιμέτωποι οι άνδρες της ΕΛ.ΑΣ όταν χρειάζεται να επέμβουν σε ένα περιστατικό χρησιμοποιώντας «γερασμένα» περιπολικά, τα οποία εμφανίζουν πολύ συχνά προβλήματα, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος.

Το κυριότερο ίσως μειονέκτημα που εμφανίζουν σήμερα τα περιπολικά της Ελληνικής Αστυνομίας είναι τα φθαρμένα ελαστικά που διαθέτουν. Ο λόγος δεν είναι άλλος από τις ατελείωτες ώρες που έχουν χρησιμοποιηθεί δίχως να έχουν αλλαχθεί, καθώς τα κονδύλια για την αντικατάστασή τους είναι περιορισμένα. Δυστυχώς, η αδυναμία αυτή έχει ως αποτέλεσμα αστυνομικοί να καταγγέλλουν στην Politik πως αναγκάζονται να βάζουν χρήματα από την τσέπη τους προκειμένου να επισκευαστούν τα οχήματα, ώστε και εκείνοι με τη σειρά τους να μπορούν να κάνουν απερίσπαστοι τη δουλειά τους.

Πιο αναλυτικά, στην Αττική από τα 200 περιπολικά που διαθέτει η Άμεση Δράση κυκλοφορούν μόλις τα 80 – 90, ενώ σε ότι αφορά τις μηχανές της ομάδας ΔΙΑΣ από τις 1300 που υπάρχουν στους δρόμους κυκλοφορούν περίπου οι 750. Αντίστοιχα μάχιμες υπηρεσίες, όπως η ΟΠΚΕ, η οποία διαθέτει οχήματα, αναλώνεται στη φύλαξη στόχων οικονομικού και πολιτικού ενδιαφέροντος, σύμφωνα με όσα αναφέρει στην Politik ο πρόεδρος του Σωματείου Ειδικών Φρουρών Βασίλης Ντούμας.

Περιπολούν με… δανεικά αλεξίσφαιρα

Σημαντικά προβλήματα αντιμετωπίζουν οι αστυνομικοί και όσον αφορά στον εξοπλισμό που διαθέτουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα αλεξίσφαιρα γιλέκα που τους παρέχονται εκτός του ότι είναι παλιά, σε πολλές περιπτώσεις δεν επαρκούν. Ενδεικτική είναι η κατάσταση που επικρατεί σε υπηρεσίες της Νοτιοανατολικής Αττικής, όπου οι αστυνομικοί αναγκάζονται να κάνουν τη βάρδια με δανεικά γιλέκα από άλλους συναδέλφους τους. Πρόσφατα, μάλιστα, ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αστυνομικών Υπαλλήλων (ΠΟΑΣΥ), Χρήστος Συνδρεβέλης προχώρησε σε δημόσια καταγγελία για την ανεπάρκεια των αλεξίσφαιρων γιλέκων με αποτέλεσμα να κατατεθούν δύο ερωτήσεις στη Βουλή. Η μία από το βουλευτή της ΝΔ, Βασίλη Οικονόμου και η άλλη επίσης από το βουλευτή της ΝΔ, Γιώργο Βλάχο.

Το ερώτημα, βέβαια, που τίθεται είναι πως μπορούν οι αστυνομικοί να λειτουργήσουν αποτελεσματικά υπό αυτές τις συνθήκες στη «μάχη» της καταπολέμησης της εγκληματικότητας.

«Είναι αδιανόητο η πολιτεία να επιτρέπει στους συναδέλφους μας να λειτουργούν κάτω από τέτοιες αντίξοες συνθήκες προκειμένου να εκτελέσουν τα καθήκοντά τους και να μην ενδιαφέρεται ή να μην μπορεί να τους προστατεύσει με σύγχρονα μέσα και εξοπλισμό. Το γεγονός αυτό, εκτός από τα πρακτικά ζητήματα που εγείρει στην εκτέλεση του καθήκοντος από κάθε αστυνομικό, λειτουργεί και ψυχολογικά αρνητικά για το ηθικό των υπηρετούντων στα Σώματα Ασφαλείας», τονίζει  στην Politik ο Χρήστος Συνδρεβέλης.

Υποστελέχωση και απαρχαιωμένες επικοινωνίες

Την ίδια ώρα προβληματική και απαρχαιωμένη είναι και η μέθοδος επικοινωνίας που χρησιμοποιούν οι αστυνομικοί μεταξύ τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι το σύστημα ψηφιακής επικοινωνίας δεν έχει ενεργοποιηθεί ακόμη, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούν την αναλογική η οποία εκτός του ότι είναι παλιά, είναι και πιο ευάλωτη όσον αφορά στην ασφάλεια των επικοινωνιών.

Ένα ακόμη πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ΕΛ.ΑΣ είναι και η υποστελέχωση των υπηρεσιών της. Σύμφωνα με όσα αναφέρει ο κ. Ντούμας υπάρχουν τμήματα που δεν μπορούν να βγάλουν περιπολικό διότι δεν έχουν προσωπικό ή τμήματα ασφαλείας που κλείνουν τη νύχτα για τον ίδιο ακριβώς λόγο! «Η λέξη υποστελέχωση χαρακτηρίζει την εικόνα της ΕΛ.ΑΣ. Το αποτέλεσμα αυτής είναι να υπολειτουργεί η Ελληνική Αστυνομία και πολύ περισσότερο το αστυνομικό προσωπικό το οποίο έχει επιφορτιστεί με το δύσκολο έργο της διασφάλισης της ασφάλειας των πολιτών» σημειώνει στην Politik ο κ. Ντούμας.

Εικόνα διάλυσης και στην Πυροσβεστική

Παρόμοια είναι η εικόνα και στην Πυροσβεστική. Οχήματα «γερασμένα», παροπλισμένα στα συνεργεία, ελαστικά φθαρμένα και πυροσβέστες που αναγκάζονται πολλές φορές να βάλουν το χέρι στη δική τους τσέπη προκειμένου να δουλέψουν, συνθέτουν την εικόνα μιας από τις πιο νευραλγικές κρατικές υπηρεσίες εν έτει 2019.

Συγκεκριμένα, η Πυροσβεστική Υπηρεσία διαθέτει περί τα 3.000 οχήματα. Από αυτά το 40% είναι ηλικίας μέχρι 13 χρόνων, το 25% από 15 έως 25 χρόνων και το 15% από 20 έως 30 χρόνων. Με λίγα λόγια πρόκειται για οχήματα τα οποία έχουν διανύσει εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα με ατελείωτες ώρες πραγματικό χρόνο μάχιμης υπηρεσίας και φυσιολογικό αποτέλεσμα να έχουν υποστεί φθορές, είτε να παρουσιάζουν προβλήματα. Ως αποτέλεσμα πολλά από αυτά διαθέτουν ελαστικά τα οποία είναι φθαρμένα είτε εμφανίζουν άλλης λογής μηχανικά προβλήματα και χρήζουν επισκευής. Με τη μόνη διαφορά ότι ο χρόνος επισκευής μπορεί κατά μέσο όρο να φτάσει ακόμη και τους έξι μήνες, εξέλιξη που έχει ως αποτέλεσμα τα οχήματα της Πυροσβεστικής να μένουν παροπλισμένα και ουσιαστικά εκτός υπηρεσίας. Πιο αναλυτικά από τα 3.000 οχήματα εκτιμάται ότι περίπου τα 500 είναι μόνιμα ακινητοποιημένα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών ή ελαστικών. Ακόμη 400 με 450 εκτιμάται ότι μπαινοβγαίνουν στα συνεργεία διαρκώς επειδή εμφανίζουν διάφορα προβλήματα λόγω παλαιότητας. Να σημειωθεί ότι από το σύνολο των οχημάτων τα 1.750 οχήματα είναι υδροφόρες, τα 1.000 είναι βοηθητικά οχήματα, ενώ ακόμη 280 είναι τα λεγόμενα ειδικά οχήματα.

Όσον αφορά στην Κεντρική Μακεδονία, τα προβλήματα στην Πυροσβεστική είναι αρκετά καθώς ο στόλος των οχημάτων έχει να ανανεωθεί αρκετά χρόνια.

«Ο στόλος των οχημάτων έχει πολλά χρόνια να ανανεωθεί με ελάχιστες εξαιρέσεις που έχουν προκύψει από δωρεές ιδιωτών. Αν η πολιτεία δεν αποφασίσει να δώσει λύσεις τότε θα δημιουργηθεί μεγάλο πρόβλημα. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα συνάδελφοι αναγκάζονται να πληρώσουν από την τσέπη τους την προμήθεια του εξοπλισμού τους» τονίζει στην Politik ο πρόεδρος της Ένωσης Πυροσβεστών Κεντρικής Μακεδονίας, Δημήτρης Τσαλής.

Σε κάθε περίπτωση τόσο η ΕΛ.ΑΣ. όσο και η Πυροσβεστική αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα τα οποία δεν παραπέμπουν σε μια σοβαρή ευρωπαϊκή χώρα και η ελληνική πολιτεία οφείλει να δώσει λύσεις το συντομότερο δυνατόν.

 


Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Politik την Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου 2018