INTIME

Φάμελλος στο «p»: Μετά τον Αύγουστο οι διορθώσεις

Συνέντευξη στον Γιάννη Συμεωνίδη

Μετά από τον Αύγουστο η χώρα θα μπορεί να ασκεί πολιτικές χωρίς να ζητά τη γνώμη των δανειστών, κι άρα να διορθώσει απαιτήσεις των δανειστών και συμφωνίες των Σαμαρά-Βενιζέλου με αυτούς” υπογραμμίζει, στη συνέντευξη που παραχωρεί στο www.politik.gr, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος.

Ο ίδιος, εξάλλου, υπενθυμίζει ότι η χώρα μας έχει ήδη τους καλύτερους αναπτυξιακούς ρυθμούς της τελευταίας δεκαετίας, χωρίς να αυξηθεί το δημόσιο χρέος.

Όσον αφορά το Μακεδονικό, υποστηρίζει πως η κυβέρνηση κάνει ό,τι καλύτερο κι από την ενδιάμεση λύση κι από το βέτο του Βουκουρεστίου, ενώ χαρακτηρίζει αναμενόμενη τη φθορά της από τις δύσκολες επιλογές κι από την προπαγάνδα της αντιπολίτευσης και των ΜΜΕ που αυτή ελέγχει:

“Ξέρουμε ότι τα έχουμε βάλει με τα θεμέλια της διαπλοκής και της οικογενειοκρατίας, και αυτό φαίνεται” υπογραμμίζει σχετικώς.

Σε σχέση με το πρόβλημα που προέκυψε με την υδροδότηση της Θεσσαλονίκης, ο κ. Φάμελλος εξηγεί γιατί η ιδιωτικοποίηση δεν είναι λύση και, μάλιστα, επισημαίνει πως μαζί του συμφωνούν και βουλευτές και δήμαρχοι που πρόσκεινται στη ΝΔ.

Αναφορικά με τον τομέα ευθύνης του, αισιοδοξεί για ολοκλήρωση του έργου των δασικών χαρτών, ζητά την “ενηλικίωση” των δήμων για την ανακύκλωση και διαχείριση των στερεών αποβλήτων και θέτει επ’ αυτού ως βασική προτεραιότητα να προχωρήσουν με ταχύτητα όλες οι αναγκαίες διαδικασίες ώστε η χώρα να κλείσει μέσα στο 2018 το κεφάλαιο των προστίμων στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Ανάμεσα σε άλλα, προετοιμάζεται μέσα στο 2018 και νομοθετική πρωτοβουλία για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Φάμελλου:

Με αφορμή το πρόβλημα που προέκυψε με την υδροδότηση της Θεσσαλονίκης, η αντιπολίτευση σας κατηγορεί για τις δεκάδες προσλήψεις στην ΕΥΑΘ και βρήκε την ευκαιρία να μιλήσει για την ανάγκη σύμπραξης, τουλάχιστον, με ιδιώτες στη διαχείριση του νερού. Μήπως τελικώς η ιδιωτικοποίηση και του νερού δεν είναι τόσο κακή λύση;

Η ιδιωτικοποίηση του νερού θα περιορίσει την πρόσβαση των πολιτών σε ένα φυσικό αγαθό, θα εισαγάγει στη διαχείριση του νερού το κριτήριο του κέρδους –κι όχι της κοινής ωφέλειας– και θα δημιουργήσει ένα ιδιωτικό μονοπώλιο. Για τον λόγο αυτό η κοινωνία της Θεσσαλονίκης έχει τοποθετηθεί ρητά κατά της ιδιωτικοποίησης στο δημοψήφισμα του 2014.

Η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου, για να προετοιμάσει την ιδιωτικοποίηση, απαξίωσε τις υποδομές της ΕΥΑΘ, ακύρωσε τη χρηματοδότηση του διυλιστηρίου που θα έλυνε το θέμα ασφαλούς υδροδότησης της πόλης και άφησε την ΕΥΑΘ χωρίς στελέχη.

Τώρα η ΝΔ, εκμεταλλευόμενη τις ελλείψεις που τα στελέχη της δημιούργησαν, επαναφέρει από την πίσω πόρτα το θέμα της ιδιωτικοποίησης, κάτι που –κόντρα στον κ. Μητσοτάκη– δεν υποστηρίζουν ούτε οι δήμαρχοι που πρόσκεινται στη ΝΔ ούτε και οι βουλευτές της ΝΔ στη Θεσσαλονίκη. Ρωτήστε τους!

Η Θεσσαλονίκη θέλει μια καλύτερη δημόσια ΕΥΑΘ, με καλύτερες δημόσιες υποδομές και λειτουργίες και νερό για όλους. Αυτά μας έλειψαν κατά την πρόσφατη βλάβη. Ευτυχώς είχαν γίνει οι προσλήψεις των στελεχών, τα οποία ήταν επί 24ώρου βάσεως στο σημείο της βλάβης, και ας μας κατηγορεί η ΝΔ. Σκεφτείτε ότι, αν δεν είχαν έρθει νέοι εργαζόμενοι, απολύτως εξειδικευμένοι, θα είχαμε περισσότερες ημέρες διακοπή ύδρευσης.

Η κυβέρνηση έχει σαφή πολιτική θέση ότι το νερό είναι ένα κοινωνικό αγαθό και δεν είναι προς διαπραγμάτευση ο δημόσιος χαρακτήρας του. Υπάρχει ήδη σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ, και από την πλευρά μας θα κατοχυρώσουμε και συνταγματικά την πλειοψηφία των μετοχών του Δημοσίου σε ΕΥΑΘ και ΕΥΔΑΠ.

Έχετε δεσμευτεί ότι οι δασικοί χάρτες θα ολοκληρωθούν μέχρι το 2020 κι ότι θα υπάρξει οριστική λύση στο ζήτημα των απορριμμάτων, ωστόσο αρκετοί δήμοι φαίνεται πως κινούνται, ορθά ή λανθασμένα είναι άλλο ερώτημα, σε διαφορετική κατεύθυνση από την κυβέρνηση ή καθυστερούν στην υλοποίηση κεντρικών αποφάσεων. Κι ως πολιτικός που προέρχεστε από την τοπική αυτοδιοίκηση πώς κρίνετε ότι μπορεί να βελτιωθεί η συνεργασία των δύο πλευρών;

Αναλάβαμε τη δέσμευση να ολοκληρώσουμε το έργο των δασικών χαρτών, το οποίο για παραπάνω από 40 χρόνια δεν τόλμησε καμία κυβέρνηση, παρ’ ότι ήταν συνταγματική επιταγή και παρ’ ότι τα δάση έγιναν πεδίο καταπατήσεων και γραφειοκρατίας, αλλά όχι εργασίας. Ήδη σε μία χρονιά κυρώσαμε χάρτες στο 32% της χώρας. Πέρυσι 120 δήμοι συνεργάστηκαν, έστω και την τελευταία ημέρα, και ολοκληρώσαμε την πρώτη φάση. Η επόμενη προθεσμία λήγει για τους δήμους στις 15/5 και απομένουν 158 δήμοι που έχουν υποχρεώσεις, αλλά πιστεύουμε ότι θα προλάβουν να ανταποκριθούν, γιατί πρέπει να διασφαλίσουν τα συμφέροντα των πολιτών. Σε έναν βαθμό, μετά από καθυστέρηση 40 χρόνων της πολιτείας, είναι αναμενόμενο να υπάρχει αργή προσαρμογή των ΟΤΑ στις νέες απαιτήσεις, αλλά και παλιές νοοτροπίες. Έχουμε, όμως, αποδείξει ότι τα καταφέρνουμε και θα ολοκληρώσουμε το έργο των δασικών χαρτών σε συνεργασία με τους ΟΤΑ και την ΚΕΔΕ.

Σημαντική καθυστέρηση υπάρχει, βέβαια, και στην ανακύκλωση και στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων. Και αυτό είναι αποκλειστική αρμοδιότητα των δήμων. Αυτές τις αρμοδιότητες ενισχύουμε και νομοθετικά και οικονομικά. Στον τομέα αυτόν απαιτείται κυριολεκτικά μια ενηλικίωση των δήμων, αλλά και να αλλάξουμε καταναλωτική συμπεριφορά και οικολογική συνείδηση και όλοι εμείς, ως πολίτες. Το κεφάλαιο των χωματερών και της ταφής πρέπει να κλείσει και θα κλείσει και λόγω των προστίμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επιτέλους, ας εφαρμοστούν οι κανονισμοί καθαριότητας στις πόλεις μας.

Ειδικότερα για την Κεντρική Μακεδονία, έχουμε αποφασίσει πρόσφατα τη χρηματοδότηση του Φορέα Απορριμμάτων με 3,7 εκατομμύρια ευρώ για τις μελέτες 9 σύγχρονων μονάδων επεξεργασίας και αξιοποίησης απορριμμάτων, ενώ έχουμε ήδη νομοθετήσει την εξάρτηση του κόστους διαχείρισης και ταφής των απορριμμάτων από την ανακύκλωση κάθε δήμου. Άρα οι δήμοι και οι πολίτες έχουν και οικονομικό κίνητρο να αυξήσουν την ανακύκλωση.

Ποιες είναι οι προτεραιότητες στον τομέα ευθύνης σας μέσα στο 2018;

Βασική προτεραιότητά μας είναι να προχωρήσουν με ταχύτητα όλες οι αναγκαίες διαδικασίες ώστε η χώρα να κλείσει μέσα στο 2018 το κεφάλαιο των προστίμων στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Σε αυτή την κατεύθυνση πρέπει να προχωρήσουν έργα υγρών και στερεών αποβλήτων ύψους 2 δισ. ευρώ.

Όσον αφορά στο φυσικό περιβάλλον και τη βιοποικιλότητα, προτεραιότητά μας είναι η εφαρμογή του Ν. 4519/2018 για τους Φορείς των Προστατευόμενων Περιοχών. Να προχωρήσει η συγκρότηση των ΔΣ, η συγκρότηση συμβουλευτικής επιτροπής για τα ζητήματα του Θερμαϊκού Κόλπου, η έναρξη λειτουργίας και η στελέχωση και η εκπόνηση του Master Plan για τον Θερμαϊκό. Και εφόσον μιλάμε για τη Θεσσαλονίκη, το 2018 θα γίνουν οι μελέτες για το έργο της απορρύπανσης του Δενδροποτάμου και της τάφρου των Βυρσοδεψείων, αλλά και η νομοθετική πρόβλεψη για την οργάνωση της Βιομηχανικής Περιοχής του Καλοχωρίου.

Ολοκληρώνουμε άμεσα σε διυπουργικό επίπεδο τη στρατηγική για την Κυκλική Οικονομία, με εργαλεία μεταρρυθμιστικά αλλά και οικονομικά-χρηματοδοτικά, ως κομμάτι της παραγωγικής ανασυγκρότησης. Και ξεκινήσαμε ένα κοινό πρόγραμμα με το Υπουργείο Εργασίας για 5.066 νέες θέσεις κοινωφελούς εργασίας σε αντιπυρικές δράσεις.

Έχουμε έτοιμο νέο θεσμικό πλαίσιο για τους φορείς Διαχείρισης Απορριμμάτων, που θα μπει στη Βουλή μετά το Πάσχα, και ακολουθεί αυτό για τις οικιστικές πυκνώσεις των δασικών χαρτών, που αφορά στην εκτός σχεδίου δόμηση, ενώ προχωρά το έργο κύρωσης των δασικών χαρτών. Για το 2018 ετοιμάζουμε και νομοθετική πρωτοβουλία για την Κλιματική Αλλαγή, που είναι η μεγαλύτερη παγκόσμια πρόκληση για το μέλλον, σε εφαρμογή της συμφωνίας των Παρισίων για το Κλίμα.

Πόσο «αληθινή» είναι η έξοδος από την επιτροπεία το καλοκαίρι όταν έχουμε ήδη συμφωνήσει, για παράδειγμα, σε μειώσεις συντάξεων κι αφορολόγητου για το 2019-2020 και σε υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα μέχρι και το 2060; Μήπως το αναπτυξιακό σχέδιο που θα καταθέσει η κυβέρνηση λογαριάζει χωρίς τους «ξενοδόχους» δανειστές;

Αυτή ακριβώς είναι η αλλαγή, αν και δεν αρέσει σε κάποιους. Μετά τον Αύγουστο η χώρα θα μπορεί να ασκεί πολιτικές χωρίς να ζητάει τη γνώμη των δανειστών, και άρα να διορθώσει απαιτήσεις των δανειστών και συμφωνίες των Σαμαρά-Βενιζέλου με αυτούς.

Θα έχει φυσικά τους κανόνες που ισχύουν για όλες τις χώρες που βγήκαν από πρόγραμμα και έχουν υψηλό δημόσιο χρέος. Θα είμαστε, λοιπόν, στην ίδια κατηγορία με την Κύπρο, την Πορτογαλία, την Ισπανία, την Ιρλανδία. Αυτό είναι σαφώς προς το συμφέρον της χώρας.

Τα πλεονάσματα, δε, του 2060 στα οποία αναφερθήκατε, είναι σαφώς μικρότερα από αυτά που αντιστοιχούν στον συντελεστή χρέους της χώρας και αυτό το κερδίσαμε στη διαπραγμάτευση, υπερβαίνοντας και τα δημοσιονομικά σύμφωνα της Ευρωζώνης. Ισχύουν για όλες τις χώρες και είναι σίγουρα μικρότερα από τα σημερινά, και επιπλέον θα συνδυαστούν με τη ρύθμιση του χρέους, που και αυτή προετοιμάζεται.

Οι προηγούμενες κυβερνήσεις μάς φόρτωσαν χρέη για να κάνουν χατίρια σε Siemens, Novartis και καναλάρχες. Αυτή η κυβέρνηση καταφέρνει σε δύσκολες συνθήκες, με υπερπροσπάθεια των πολιτών, να διαχειριστεί και το χρέος και τα πλεονάσματα και να βγει από τα μνημόνια.

Ήδη έχουμε τους καλύτερους αναπτυξιακούς ρυθμούς της τελευταίας δεκαετίας, χωρίς να αυξηθεί το δημόσιο χρέος.

Στα Ελληνοτουρκικά ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν δεν φαίνεται να κάμπτεται από την ισχυρή πίεση κι από την ΕΕ, ενώ στο Μακεδονικό η κυβέρνηση Ζάεφ φαίνεται να αντιμετωπίζει εσωτερικά- αντιπολίτευση, πρόεδρος Ιβανόφ-, αλλά κι εξωτερικά- Τουρκία, Ρωσία- εμπόδια ώστε να φτάσει σε συμβιβασμό. Μήπως θα ήταν προτιμότερο, επομένως, να αφήσουμε το Μακεδονικό, το οποίο διχάζει και την ελληνική κοινωνία, για αργότερα όταν ο εξ ανατολών γείτονας βρυχάται επικίνδυνα;

Η Ελλάδα είναι πλέον ισχυρός πόλος ασφάλειας, δημοκρατίας και σταθερότητας στην περιοχή και μόνο να κερδίσει έχει από μια λύση του Μακεδονικού. Εξάλλου μέχρι σήμερα έχουμε μια αμφισβήτηση της ελληνικότητας της Μακεδονίας. Υποχρεούμαστε να κάνουμε ό,τι καλύτερο και από την ενδιάμεση λύση και από το βέτο του Βουκουρεστίου.

Υπάρχει δυσκολία, αλλά δεν δικαιούμαστε να μην διεκδικήσουμε τα συμφέροντα της χώρας ή να επιτρέψουμε σε άλλες χώρες να κάνουν πολιτική στα Βαλκάνια, συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας, και να απουσιάζει η Ελλάδα. Γιατί αυτό έγινε την τελευταία δεκαετία.

Μην υποτιμάτε ότι για πρώτη φορά η Ευρωπαϊκή Ένωση τοποθετήθηκε στη Βάρνα τόσο ξεκάθαρα υπέρ των εθνικών μας θέσεων έναντι της Τουρκίας.

Όσο για τους βρυχηθμούς από τα ανατολικά, που γίνονται για εσωτερική κατανάλωση, έχουμε απαντήσει: Δεν απειλούμε κανέναν, αλλά δεν φοβόμαστε και κανέναν.

Αν η κυβέρνηση, όπως είναι το επίσημο αφήγημα, έχει τιμήσει την εμπιστοσύνη του ελληνικού λαού του Ιανουαρίου και του Σεπτεμβρίου του 2015 γιατί αυτό δεν αποτυπώνεται στις δημοσκοπήσεις, ανεξαρτήτως αν υπάρχουν εύλογες αμφιβολίες για την αξιοπιστία τους;

Αν και έχει αποδειχθεί ότι δεν λένε πάντα οι δημοσκοπήσεις την αλήθεια, είναι αναμενόμενη η φθορά από τις δύσκολες επιλογές και από την προπαγάνδα της αντιπολίτευσης και των ΜΜΕ που ελέγχει. Ξέρουμε ότι τα έχουμε βάλει με τα θεμέλια της διαπλοκής και της οικογενειοκρατίας, και αυτό φαίνεται.

Από την άλλη, αναλάβαμε να επιλύσουμε προβλήματα δεκαετιών της πατρίδας μας και θα είμαστε συνεπείς στο σύνολο του προγράμματος του Σεπτεμβρίου του 2015.

Η πραγματική εικόνα θα αποτυπωθεί στις κάλπες του 2019, όταν αυτή η κυβέρνηση θα έχει βγάλει τη χώρα από τα μνημόνια και θα εφαρμόζει πλέον τη δική της αναπτυξιακή στρατηγική, με ορατά αποτελέσματα στην πρόοδο και την εργασία.