Τα τελευταία λόγια του Γ. Μπαλταδώρου πριν συντριβεί

Συγκλονίζει η τελευταία συνομιλία του σμηναγού, Γιώργου Μπαλταδώρου, λίγα μόλις δευτερόλεπτα πριν προσκρούσει στη θάλασσα του Αιγαίου, εννιά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου.

Όπως αποκάλυψε ο πιλότος του δεύτερου Mirage 2000-5 ο Γιώργος Μπαλταδώρος του είπε: «Νο 1 εδώ, ακολούθα με να βγούμε από την ομίχλη» για να του απαντήσει: «Από το όργανο βλέπω ότι είμαστε πολύ κοντά στη θάλασσα. Εγώ ανεβαίνω». Αυτό ήταν. Στη συνέχεια ο Νο2 πήρε ύψος για να αποφύγει και αυτός την πρόσκρουση και έχασε την επαφή με το αεροσκάφος του άτυχου σμηναγού.

Είναι προφανές ότι η χαμηλή ορατότητα λόγω υγρασίας και νέφους έπαιξε καταλυτικό ρόλο στη μοιραία πορεία του Mirage 2000-5 της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ τα δύο αεροσκάφη μετά την απομάκρυνση των Τούρκων από το FIR Αθηνών προχώρησαν σε αποστολή επιτήρησης της περιοχής.

Όταν πια ξεκίνησαν για το αεροδρόμιο της Σκύρου, άρχισαν να ακολουθούν καθοδική πορεία και τις κρίσιμες στιγμές πριν τη συντριβή, βρέθηκαν να πετούν σε περιοχή με έντονη υγρασία.

Όπως όλα δείχνουν ο Νο1 του σχηματισμού, δηλαδή το αεροσκάφος του Γ. Μπαλταδώρου, συνέχισε την καθοδική πορεία μέσα στο περιβάλλον χαμηλής ορατότητας και τα κρίσιμα δευτερόλεπτα πριν φτάσει στη θάλασσα επιχείρησε να επιβεβαίωσει εάν η πορεία του ήταν σωστή ή αν είχε συμβεί κάτι. Ωστόσο ήταν αργά.

Η απόφαση του Νο2 να αγνοήσει τον κανονισμό του έσωσε τη ζωή

Ο Νο2 του σχηματισμού αντιλαμβανόμενος προφανώς τον κίνδυνο αποφάσισε να αλλάξει πορεία και να πάρει ύψος. Αφού αρχικά οριζοντίωσε το αεροσκάφος, στη συνέχεια πήρε ύψος και την τελευταία στιγμή γλίτωσε την πρόσκρουση αφού οι ενδείξεις δείχνουν ότι εκείνη τη στιγμή τα δύο αεροπλάνα βρισκόταν περίπου 160 μέτρα πάνω από την θάλασσα. Αμέσως μετά ενημέρωσε τη βάση ότι έχασε από το πεδίο του το Νο1.

Σύμφωνα με τους κανόνες σχηματισμού, το δεύτερο αεροπλάνο έπρεπε να ακολουθεί το πρώτο, ωστόσο η επιλογή του να αγνοήσει τον κανονισμό ήταν και αυτό που έσωσε τη ζωή του χειριστή. Το τραγικό της υπόθεσης είναι ότι μόλις μερικά μίλια πιο μακριά από το σημείο της συντριβής, ο καιρός άνοιγε και ήταν καλοκαιρινός.